De 10 geboden waar je op moet letten bij het inzetten van #VoIP / #Internet #Telefonie

Hier de 10 geboden waar je o.a. op moet letten bij inzetten van VoIP.

1. Bandbreedte op je lokale netwerk en de Internetverbinding; je hebt maximaal 100 kbits nodig voor een gesprek (up + down) met g711 codec.

2. De gebruikte Internetverbinding’. Heb je een ADSL lijn met een 1:40 of 1:100 overboeking dan en een budgetprovider dan heb je kans op stotteringen. Heb je een VDSL (vectoring) provider, zorg voor de laatste updates van de modem-firmware. Ook aan de kant van de ISP zijn regelmatig updates nodig; bel altijd met je ISP als er rare problemen zijn en overleg met ze.

3. Settings van de router / firewall m.b.t. NAT en andere IP technieken zoals SIP-ALG of Hardware NAT (uit). Kwaliteit van de routers heeft ook direct invloed op de gesprekken en het aantal af te handelen live-audio / RTP streams. Voice IS real time data en heeft altijd voorrang nodig. Een NAT keep alive setting in telefoon of router bijvoorbeeld kan het verschil maken. Blokkering van verkeer in de gebruikte DSL modem / firewall is een tweede. De Experia box van KPN is een goed voorbeeld. Dan kan er bijvoorbeeld wel verkeer uit maar niet binnenkomen omdat ze dat blokkeren.

Dan werkt de VoIP dus niet als je gebeld wordt. Niet handig. Ook aan elkaar geknoopte netwerken met meerdere IP subnetten is niet fijn voor VoIP. Probeer er altijd achter te komen HOE het gesprek uiteindelijk van de IP telefoon op onze servers komt. Zitten daar 3 subnetten en een (overbelast) WiFI netwerk tussen dan is dat een vermoedelijke stoorzender.

4. Doe een speedtest om te zien OF de ISP zijn lijnsnelheid waar kan maken (zit je toch te ver van de wijkcentrale etc..) – doe dat dan ook een aantal keer op verschillende tijden.
Lees onze blog: https://xeloq.wordpress.com/2014/04/15/check-out-this-great-speedtest-is-your-internet-connection-good-enough-for-voip-2/

5. Gebruikte codec / settings in je telefoon (of IP PBX); g711 gebruikt op de kabel 100kbits/sec à g729 pakt dan 40kbits. Is je upload niet te managen / beheren met Qos dan kan je de telefoons terugschakelen naar g729 en pak je minder bandbreedte per gesprek; dat kan net het verschil maken. Andere settings in de telefoon kunnen ook verstoring veroorzaken zoals outbound proxy, encypted op een niet encrypted SIP provider en meesturen van het nummer staat vaak niet goed / op de verkeerde plaats ingevuld. Gebruik hetzelfde SIP account ook nooit in meerdere SIP devices! Dat is zeker met binnenkomend verkeer vragen om problemen.

6. QoS: probeer altijd een router neer te zetten waar QoS zit en de bandbreedte voor X maal het aantal gesprekken te reserveren voor VoIP.

7. De kwaliteit van de gebruikte telefoons; de hoorn, microfoon, bekabeling, processor, voice-chip en gebruikte headset; Inferieure kwaliteit hoor je direct terug. Ook op de PC belllen of met smartphone app kan de kwaliteit behoorlijk verzieken als er zaken zijn welke niet goed zijn afgeregeld.

8. De VoIP provider: is dat een goede? Heeft hij zijn zaakjes met zijn uplink providers / carriers wel voor elkaar en gebruikt hij fallback en Tier 1 carriers? En de gebruikte DID’s / telefoonnummers? Ook in orde of via een goedkope (buitenlandse) aanbieder waarvan je de kwaliteit nooit kunt achterhalen?

9. Bekabeling, switches en andere devices en beinvloeding van andere apparatuur op de bekabeling kan overspraak veroorzaken. Zorg voor een CAT5 en ruim bemeten netwerk zonder zware apparaten in de omgeving. Vermijd low-budget switches etc..

10. Faxen / T.38 / FoIP; dit werkt half. Heeft alles te maken met de gebruikte techniek.. Niet alle uplink providers / carriers ondersteunen dit en er zijn gevallen bekend waar dezelfde apparatuur bij de ene klant wel werkt en bbij de andere niet. Komt vaak door de gebruikte randapparatuur. Wil je toch uitgaand faxen dan kan dat op onze speciale Faxserver en binnenkomend adviseren we met www.eFax.nl te werken.

Volg je al deze zaken op dan is VoIP gewoon prima te gebruiken; er kunnen altijd zaken zijn die dan nog niet werken maar je vangt zo 95% van de problemen af.

Kijk voor meer tips & trucs ook op onze support pagina’s (http://www.xeloq.com/nl/support/settings/) en op http://facebook.com/XeloQ !

Vragen? Stel ze!

Team XeloQ IQ-Telephony

.

Advertisements

One thought on “De 10 geboden waar je op moet letten bij het inzetten van #VoIP / #Internet #Telefonie

Please leave a reply if you wish...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s